Happy new year! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van britta - WaarBenJij.nu Happy new year! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van britta - WaarBenJij.nu

Happy new year!

Blijf op de hoogte en volg

03 Januari 2014 | Cambodja, Phnom-Penh

Happy new year!

Bij deze al het goeds voor 2014!
Heel veel liefde, geluk en gezondheid!
Dat 2014 maar een fantastisch jaar mag worden!

2014, zes uur eerder dan in alle voorgaande jaren was het bij ons zover.
Het nieuwe jaar!

Op oudjaarsdag stonden we nog gewoon voor de klas.
Voor de les aan was ik nog even naar de kapper geweest.
Eerst werden mijn haren heerlijk gewassen en werden mijn hoofd en schouders gemasseerd.
Daarna begon het knippen.

Volgens bronnen zat ik bij een goede kapper en ik had al eens het resultaat bij een ander bekeken dus dit durfde ik wel aan.
Maar.. hoe legde ik haar uit dat ik een schuine pony wilde.
Ik liet haar zien waar ooit mijn pony was (in een ver verleden) en gebaarde dat dit wel een stukje korter kon.

Een uurtje later was ik fris gekapt en perfect gelukt.

Toen ik om 13:00 de klas binnenliep zeiden mijn leerlingen, “oh teacher, you are so beautiful!”.
Het zijn ook echt van die eerlijke schatjes. Als ik soms andere oorbellen of andere kleren aan heb roepen ze ook altijd, “you are so beautiful”.
Ik kan me niet voorstellen dat ik zoiets tegen mijn leraar zou zeggen op de middelbare school maar het is heel leuk om te zien dat ze hier zo eerlijk zijn.
Toen we terugkwamen van ons duikweekend was ik verbrand onder mijn oog. Het zag eruit alsof iemand me een blauw oog had geslagen. Toen vroegen ze ook: “What happend with your eye?”

Om 17:00 waren de lessen afgelopen en liep ik eerst nog even langs de naaister om te vragen of mijn tailor-made jurkje al af was. Nog even geduld..

Daarna deden we boodschappen: champagne, wijn en boter voor de oliebollen op nieuwjaarsdag.
Vervolgens trakteerden we onszelf op pizza en gingen we naar huis.
Daar begon Gjalt met het bakken van 24 muffins. Hij is inmiddels toch wel echt de Muffin-koning!

Ik installeerde me voor de computer om toch nog even op het nippertje te bedenken of ik wel of niet van zorgverzekeraar zou wisselen. De conclusie: toch maar niet.

Om 20:00 uur schoot ik mezelf in mijn party outfit en plamuurde een laagje feestelijkheid op mijn gezicht. Met glitters, rode nagels en voor Gjalt een nieuwe polo, sprongen we op de fiets.
Champagne en wijn in ons ene fietsmandje, de muffins in de andere en fietsen maar!

Drie kwartier later kwamen we aan bij de Mekong en betraden we de boot.
Deze avond zouden we vieren met zo'n 15 Nederlanders en zo'n 10 mensen uit een ander land ver ver van hier.

Op de boot werd er heerlijk gevaren, gedronken, gekletst en gedanst en natuurlijk heerlijke muffins gegeten.
Om 12 uur stonden we met vier flessen champagne klaar om te knallen en direct daarna hadden we een prachtig uitzicht op het mooie siervuurwerk dat aan de kade werd afgestoken.

Iemand had me voorbereid op vuurwerk dat weinig voorstelde maar dit was juist heel erg mooi en heel erg veel. En hier en daar hoorde ik ze ook zeggen, dit is veel beter dan vorig jaar.
We hadden dus het goede jaar uitgezocht.

Daarna was het tijd voor drie Hollandse zoenen en de beste wensen voor het nieuwe jaar!
Rond half twee verlieten we de boot. Hier ging de groep ieder zijn eigen kant op.
Gjalt en ik gingen naar de kade om samen de rest van onze fles wijn leeg te drinken.
Daar zaten we dan, aan het water, met een flesje wijn te bedenken wat 2014 ons zou brengen!

Rond de klok van drie stapten we ons appartement weer in en lazen we alle nieuwjaarswensen van de mensen die aan onze tijdszone hadden gedacht. Hoewel, rond 06:00 uur in de ochtend stroomden ze nog een keer binnen!

Raar, om zes uur voor te liggen. Om al iets te vieren waar een groot deel van de wereld nog op wacht en om al in bed te liggen als HET moment nog bij de anderen moet beginnen.

Op nieuwjaarsdag had Gjalt de kinderen oliebollen beloofd.
Gjalt is ook zo'n lieverd, die bedenkt dan even dat hij voor 30 kinderen en 10 volwassenen oliebollen gaat bakken zonder zich druk te maken over hoeveel werk dat eigenlijk is.

En daar stond hij dan om 12 uur in de keuken van Colt. Naast hem een paar goede assistentes en een meesterlijke eierklopper. Tijdens het rijzen van het deeg hielp hij een paar kinderen van COLT met hun moeilijkste vak op school; wiskunde.

Die middag zijn er wel zo'n 150 tot 200 oliebollen gebakken. De helft krenten/appel en de andere helft naturel.
Met heerlijke poedersuiker er bovenop hebben we ook de oliebollen dit jaar niet hoeven missen.
Pepernoten, oliebollen, in Cambodja kom je tijdens de feestdagen niets te kort.

De kinderen vonden de oliebollen ook erg smakelijk. Sommigen van hen hebben er wel drie of vier gehad.
Gelukkig had Gjalt twee goede bak-assistentes en hoefde hij niet al het werk alleen te doen!

Het was heel leuk om te zien hoe ze enthousiast meehielpen en hoe de kinderen vervolgens die Nederlandse oliebollen opaten.

En nu, nu hebben we weer een heel jaar voor ons.
2014!
Het is al begonnen met een goede start hier in Cambodja dus we gaan er een mooi jaar van maken!


  • 04 Januari 2014 - 15:57

    Anna:

    Oeps... van mij kwam ook een van die berichtjes om 6.00 binnen. Om jullie middernacht was ik namelijk nog hard aan het werk!

    Klinkt als een goede manier om 2014 te beginnen! En Gjalt is toch ook wel erg lief (en een beetje gek) om op nieuwjaarsdag een lading oliebollen te bakken :) Fijn dat de kindjes er van gesmuld hebben. Binnkort krijgen we vast weer een verhaal van het avontuur dat jullie dit weekend beleven?

  • 06 Januari 2014 - 07:01

    Martine:

    Wat schrijf je toch leuk! Voor jullie ook de beste wensen voor 2014!

  • 06 Januari 2014 - 12:42

    Madelief :

    Dat hebben jullie weer goed gevierd daar aan de andere kant van de wereld!
    En lekker vuurwerk kijken met mooi weer ipv te blauwbekken.
    Ben benieuwd naar de foto's.

    Liefs

  • 06 Februari 2014 - 14:42

    Annemarie:

    Hey! N beetje laat maar toch erg leuk om deze verhalen nog te lezen. vooral als ik n lange tijd op de stoel zit .... snel door naar t volgende verhaal!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 158
Totaal aantal bezoekers 29584

Voorgaande reizen:

25 Juli 2005 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: