Have Yourself A Merry Little Christmas! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van britta - WaarBenJij.nu Have Yourself A Merry Little Christmas! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van britta - WaarBenJij.nu

Have Yourself A Merry Little Christmas!

28 December 2013 | Cambodja, Phnom-Penh

29 graden, een lekker zonnetje en een zomers jurkje of korte broek..
Het is kerst! Eerste kerstdag!

In Cambodja is kerst een verwarrende bedoening.
De Cambodjanen vieren geen kerst. Deze westerse traditie in niet aan hen besteed.
Of toch wel?

In de shopping malls (met de westerse supermarkt) hoor je kerstliedjes als Jingle bells, All I want for christmas en Last christmas.
Daarnaast verkopen ze van die zuurstok-staffen voor in de boom of heerlijke Ferrero Rocher in kerstverpakking voor 40 dollar.
Want chocola maakt misschien gelukkig maar je betaald er hier dan ook flink voor.

Je wordt bediend in het restaurant door mensen met een kerstmuts op en voor de shopping mall zie je lampjes in een doodgewone boom met ervoor een tafereeltje met de kerstman.
Mensen wensen je Merry Happy Christmas maar ondertussen gaat het leven op eerste en tweede kerstdag gewoon door.
De kinderen gaan gewoon naar school en beneden in ons appartementencomplex is de receptioniste (die in het weekend vrij is) gewoon aan het werk.
Kerst lijkt daardoor meer een overgewaaide traditie die bestaat voor het vermaak van westerlingen en om hier en daar een graantje mee te pikken van de gezelligheid.

Ons kerstgevoel is op minimaal niveau maar als de kinderen van Colt zingend de klas inkomen met Jingle bells dan wordt ik toch wel even herinnerd aan het mooie kerstfeest.
De kinderen zijn afgelopen twee weken druk bezig geweest met Jingle bells en Santa is coming to town. Dagelijks hoorde ik één van beide liederen. Ook werd er druk geoefend met breakdance en met het toneelstuk over de "Man and the Monkey's". En dat allemaal voor ons eigen grote kerstfeest bij Colt.

Ook al is het dan geen officiële feestdag in Cambodja, de studenten en de Colt kinderen kregen die dag vrij van Engelse les. Daarmee hadden hun westerse leraren uit Australië, Nederland en Duitsland ook een vrije dag.

Die dag hebben Gjalt en ik een heerlijke dag gehad samen.
Nog steeds niet met een op-en-top kerstgevoel maar wel een heerlijke dag.

We begonnen de dag met ons eigen kerstontbijt.
Scones met jam, boer zoekt vrouw en een kopje heerlijke Pickwick thee.
Daarna gingen we samen naar de Russian market om een beetje rond te struinen.
Een tas te kopen, een fan (zo'n windblazer) voor op de slaapkamer en ingrediënten in te slaan voor de 48 muffins (Inderdaad, 48!!!!!!) die dezelfde middag door Gjalt gebakken zouden worden.
Gjalt trakteerde zichzelf nog even op een mooi nieuw t-shirt voor de "SPECIAL PRICE" van twee dollar.
Vervolgens kocht Gjalt nog wat ingrediënten bij de supermarkt voor die 48 muffins.

Thuis gekomen rond 13:30 begon vrijwel direct het grote bakfestijn.
48 muffins met een muffinvorm van zes cakejes tegelijk was een hele opgave. En ik.... ik deed een afwasje terwijl Gjalt druk bezig was met het beslag en het bak-gebeuren.

Om kwart over 5 waren alle muffins klaar. Net op tijd want tussen 17:00 en 17:30 werden we bij Colt verwacht voor een kerstfeest met zo'n 50 mensen.
Alle Colt kinderen, vrijwilligers, direct betrokkenen en het directe personeel.

Colt was helemaal in kerstsfeer. Een kerstboom van gerecyclede blikjes.
Nog twee kerstbomen, lampjes en allemaal versieringen met slingers van sterren.
Een aantal van de kinderen was zelfs voorzien van volledig kerstpak (met baard) en anderen hielden het (net als ik) bij een kerstmuts.

De avond begon met een kerstdiner.
Zittend aan een lange tafel waar een Italiaans gezin jaloers op zou zijn.
We aten Spaghetti bolognese met ijs en vruchten toe.
Na deze goede maaltijd verplaatsen we de stoelen in vier rijen.
Daar begon het zingen, vol spanning wachtend op de kerstman.
Het voelde even alsof Sinterklaas kwam maar dit keer hoorde dit gevoel bij het wachten op de kerstman.

En daar was hij, de KERSTMAN.
De kinderen mochten één voor één bij hem komen voor een cadeautje.
Daarnaast zongen de kinderen Jingle bells voor hem.
Eerst een koortje met de jongste kinderen van Colt en daarna een koortje met de oudere kinderen van Colt die Santa is coming to town zongen.

Opeens was daar ook even een emotioneel moment toen ik me bedacht dat we na volgende maand deze kindjes vast nooit meer terug zullen zien.
Deze kinderen die ieder op hun eigen manier zo bijzonder en lief zijn dat we ze echt wel zullen missen.
Denkend aan hoe ze Gjalt Marathon noemen omdat Gjalt ze heeft verteld dat hij Marten heet en hoe de kleinste meisjes op ons af komen rennen en me om de nek vliegen zodra ik de poort binnenloop. Maar ook de oudere kinderen met hun grote glimlach en hun leuke grappen.

Na de kerstliederen werd er luidkeels Happy Birthday voor Frida gezongen die de dag ervoor jarig was (en met wie we die dag in klein gezelschap uit eten waren geweest om dit te vieren).
Ook volgde er nog een breakdance act van vier van de Colt heren.
Het knappe is dat ze dit zichzelf even hadden aangeleerd via filmpjes op internet. Breakdance met heuse backflips.

Het toneelstuk over de Man en de Monkey's (gespeeld door de jongste kinderen) waarbij de monkey's de hoedjes van de man afpakten was ook erg leuk. De man werd gespeeld door Horm.
Horm is echt zo'n hartveroverend klein actief mannetje. Hij speelde zijn rol fantastisch.

Om kerst ook een echte kerst voor ons te maken kregen ook wij een cadeau. Geheel onverwacht moesten we ook even naast de Kerstman op het bankje zitten voor het ontvangen van een cadeau.

We sloten de avond af met de 48 muffins die Gjalt had gebakken.
En aangezien Gjalt een goede bakker is stroomden de complimenten binnen. Muffins met banaan met er bovenop een laagje van suiker en kaneel.
Zelfs op tweede kerstdag, een dag later, werd ik in de klas herinnerd aan de goede bakkerskwaliteiten van mijn eigen kok.

Het was werkelijk waar een heerlijke avond.
Zo fijn om deze avond hier te vieren.
Af en toe keek ik Gjalt even aan en voelde ik me helemaal blij dat we dit samen meemaken.

Uiteraard hebben we ook nog een beetje kerst "thuis" gevierd.
Skype maakt namelijk alles mogelijk.
Bij mijn broer schoven we aan voor de brunch en bij Gjalts familie en de rest van mijn familie sloten we s'avonds aan voor het kerstdinner.
En terwijl zij druk waren met het volstoppen van hun buikjes waren wij bijna klaar voor een heerlijke nachtrust.

Op tweede kerstdag stonden we gewoon weer voor de klas.
S'avonds wilden we uit eten maar het restaurant dat we op het oog hadden was dicht.
Op weg naar de supermarkt, om zelf inkopen te doen, zijn we toch maar een ander restaurant binnengelopen voor een lasagne en een curry met rijst.

Uiteindelijk hebben we tweede kerstdag afgesloten met whiskey en wijn!

Voor iedereen die in het kader van de kerstgedachte of goede voornemens nog een kleine donatie wil doen voor een betere toekomst van deze fantastische kinderen willen we toch nog graag even onderstaande link vermelden:

• 28 December 2013 - 11:31

Anna:

Wat een mooie post Brit, krijg er weer helemaal een kerst gevoel van!

• 28 December 2013 - 12:01

Theo-Henk:

Prachtig.

• 28 December 2013 - 13:52

Aaltsje:

Cool idee voor een kerstboom!

Gaan jullie hier ook een keer van die muffins maken? ;-)

• 29 December 2013 - 04:18

Lija:

Zo is het maar net, echt fijn dat jullie dit samen mogen meemaken

• 29 December 2013 - 12:27

Klaske:

Geweldig Brit wat een bijzondere kerst zo! Groetjes aan Gjalt en alvast de beste wensen. Ben nu al benieuwd naar het oud&nieuw avontuur :-)

• 29 December 2013 - 20:08

Ikke:

Leuk dat het toch een fijne Kerst was.
    Elk land heeft zo zijn eigen gewoontes.
    Goed van Gjalt om zoveel muffins te bakken, een hele klus.
    Top hoor.
    Gellukig dat er skype is zo krijgen jullie ook nog wat van thuis mee.
    Kijk uit naar het volgende verslag.