To infinity and beyond.. - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van britta - WaarBenJij.nu To infinity and beyond.. - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van britta - WaarBenJij.nu

To infinity and beyond..

12 November 2013 | Cambodja, Phnom-Penh

Daar zijn we dan, na maanden van voorbereiden zitten we nu toch echt in Phnom Penh, de hoofdstad van Cambodja.

Eerste indruk van onze nieuwe woonplaats: rommelig, chaotisch verkeer of misschien gewoon geen verkeersregels, mooie nieuwbouw naast een met planken bij elkaar te houden hut, vriendelijke mensen en in de leer van het afdingen.

Omdat Britta bijna net zoveel slaap nodig lijkt te hebben als kinderen die nog niet naar school gaan hebben we tot nog toe weinig gezien. Tussen alle powernapjes door nemen we de tuk tuk om de stad op ons gemak te verkennen.

Onze reis begon met een tussenstop in Hong Kong waar we om 7 uur in de ochtend aankwamen. Na een nachtje vliegtuigslapen namen we met slaperige oogjes de trein naar Hong Kong. En dat deden we met het grote voorbeeld van onze eigen OV-chipkaart. De Octopus kaart, waarbij we overigens alleen hoefden in te checken.

Aangekomen op Hong Kong Island maakten we een wandeling door de botanical garden. Een mooi stukje groen tussen de torenhoge flats van Hong Kong.
Vervolgens namen we de ferry om over te varen naar Kowloon (prima moment om even een minuutje bij te slapen).
Daar wandelden we rond in de winkelstraten. Aangezien het slaapgebrek zijn intrede begon te doen besloten we aan ons laatste sightsee gedeelte te beginnen. De Buddha.

Aangekomen bij de kabelbaan die ons naar de Buddha bracht bleek dat we aan konden sluiten in een rij van 45 minuten. Tijdens het wachten in de rij schoven we langzaam vooruit, soms nog half met de ogen dicht.
Eenmaal in de kabelbaan hadden we een prachtig uitzicht over het vliegveld en de groene bergen.
Uiteindelijk kwamen we aan bij een enorme Buddha.
Aan het eind van een kwartiertje traplopen stonden we aan de voet van dit beeld.
Een tripje dat wel de moeite waard was.

Terug op het vliegveld hebben we ons tien uur lang vermaakt in een lounge. Hier hebben we een beetje bijgeslapen in grote relaxstoelen en konden we ook nog even lekker douchen en gebruik maken van het lopend buffet. En al even kennisgemaakt met Aziatische massages, knijpen en hard duwen maar wel precies daar waar die dikke rugzak had gezeten.

De volgende dag vlogen we rond 9 uur verder. Aangekomen in Phnom Penh stond de taxi op het vliegveld al klaar om ons naar het hotel te brengen. Er was gelijk al te merken dat het hier met de zonnige temperaturen wel heel erg goed gesteld is, of eigenlijk, sjemig wat is het al warm om half 11 in de ochtend.

De rest van de dag hebben we slapend doorgebracht.

De volgende dag hebben we Colt bezocht. Het is mooi om te zien hoe het project in 2005 is begonnen en hoe het door de jaren heen is gegroeid tot een school en kindertehuis op twee verschillende locaties in dezelfde straat.

Frida heeft ons ook uitgelegd hoe ze proberen om de kinderen bewust om te laten gaan met geld en spullen. Door ze elke week zakgeld te geven waarvan een deel wordt vastgezet voor hun studie zijn ze zelf verantwoordelijk om het andere deel goed te besteden. Zo moeten ze er bijvoorbeeld hun eigen kleren van kopen. Frida vertelde dat zij eerst de kleren voor de kinderen kocht en dat de kinderen dan eigenlijk op dure dingen rekende. Nu ze zelf hun kleren kopen zijn ze trots hoe ze zo min mogelijk geld uitgeven aan nieuwe kleren.

Over weinig geld uitgeven gesproken: tot nu toe verplaatsen we ons met de tuk tuk. Omdat er heel verschillende prijzen voor hetzelfde ritje worden gevraagd bedenken we zelf onze prijs. Tot nu toe hebben we altijd de rit gekregen voor de prijs die we wilden. Ook al was dat vaak pas nadat we ons omdraaiden en wegliepen. Vandaag hebben we ook onze afding skills op de Central market uitgeprobeerd. Met succes, twee broeken voor 10 dollar (van Primark kwaliteit, dat dan weer wel).
Over drie maanden zijn we de afding koning en koningin.
We blijven tenslotte wel Nederlanders.

Het is overigens wel bijzonder hoe snel je gewend raakt aan al die rommel en chaos op straat.
Dan staat alles in Nederland er toch keurig bij.

Wat ook bijzonder is, is hoe hier rond etenstijd hele restaurants verrijzen die een paar uur later weer zijn verdwenen. Stalletjes met brood en buiten BBQ's en bankjes erom heen waar het ruikt naar natte hond of andere geuren die niet gelijk te vergelijken zijn met geurende bloemenvelden.

Ik zit nu trouwens heerlijk op het dakterras van onze guesthouse. De zon is onder en de temperatuur ineens weer aangenaam. Buiten rijden de tuktuk's, auto's en brommers en toch ervaar ik het hier als lekker rustig.

Ja, wij zien het wel voor ons om de komende drie maanden al powernappend in deze stad te verblijven.

Gjalt en Britta

• 12 November 2013 - 17:15

JAM:

Hoi luitjes,

Wij keken al uit naar een berichtje. Fijn dat jullie goed zijn aangekomen op de plaats van bestemming.
    Het is nu nog een beetje vakantie voor jullie? Ik neem aan dat de noeste arbeid-de ontwikkeling van Cambodja-weldra zijn aanvang neemt? Zorg wel dat ze niet slimmer worden dan ons want dan komt de economie in Europa helemaal niet meer op gang.Oké nu we zullen jullie blijven volgen, veel fun en tot wederlezen.

JAM

• 12 November 2013 - 17:17

Sjoerd:

Halle lieve Gjalt en Britta,
    Dit is een mooi begin van het reisverslag. Nog even genieten en de jetlack kwijt raken. En dat gaat het echte leven daar beginnen.

• 12 November 2013 - 20:21

Ingrid :

Wat een leuk verhaaltje hebben jullie ervan gemaakt. Heerlijk toch, al dat slapen! Het is nog zo ongeloofwaardig dat jullie je nu in zo'n andere wereld begeven! Tuktuks, grote mensen massa's (alhoewel Utrecht Centraal is in de ochtend ook echt een mierenhoop) hitte, echt een wereld van verschil. Ik ben ontzettend blij om te lezen dat jullie het daar zo naar jullie zin hebben daar. Hebben jullie al enig idee in welk huis jullie straks verblijven? En heb je je eerste les al gegeven Brit? Hoe was dat?
    Succes met de afding skills en tot snel weer :) Dikke kus en knuffel voor jullie beiden! Smak

• 13 November 2013 - 22:25

Anna:

Wel af en toe jullie ogen open doen he, anders worden jullie verhalen ook zo saai wanneer jullie terug zijn :) Maar het klinkt alsof jullie tussen het slapen door al weer aardig wat mooie dingen hebben gezien. Geniet ervan en succes met lesgeven volgende week Brit!

PS Post je binnenkort ook een sneakpreview van foto's?

• 18 November 2013 - 15:59

Cécile:

Wat een heerlijke trip naar dromenland hebben jullie! ;)

• 18 November 2013 - 20:05

Lija:

Superleuk om jullie eerste reisverhaal te lezen! Veel nieuwe indrukken he, heel mooi en indrukwekkend.
    Ja die octopus card doet t goed, hadden we prima v kunnen afkijken ;)
    Veel plezier verder!!!

• 21 November 2013 - 13:51

Judith:

Heej Britta en Gjalt,

Wat heb ik veel respect voor jullie onderneming!
    heel erg mooi en bijzonder dat jullie deze 'trip' samen beleven, ervaren en er ook enorm van kunnen en mogen genieten!

Hopelijk zijn jullie ondertussen niet meer zo moe en gewend aan de temperaturen daar.
    Nou goeie basis door Buddha te hebben opgezocht, lijkt me ;)
    krijg je rust én kracht nou wat wil je nog meer!

• 22 November 2013 - 15:43

Aaltsje:

volgens mij is het aantal powernapjes al drastisch verminderd ;-) ?

Geniet ervan daar

• 23 November 2013 - 20:39

Ikke:

Mooi verhaal hoor.
    Geniet maar lekker samen.
    Doe je best met het lesgeven.
    Ik kijk uit naar nog meer verhalen.
    Liefs voor jullie.

• 10 December 2013 - 19:01

Annemarie:

He wereldreizigers!

Het heeft even geduurd dat ik eindelijk eens een moment tijd heb
    en er dan ook aan denk om jullie verhalen te lezen...... Maar wat een verhaal al! En dit is (was) nog maar het begin. Inmiddels is dat al weer een maand geleden en zijn jullie al flink gewend geraakt aan het leven daar lijkt me. Het klinkt heerlijk! Ik ga gauw verder met het volgende verslag.

Liefs Annemarie