Sinterklaasje kom maar binnen met je knecht.... - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van britta - WaarBenJij.nu Sinterklaasje kom maar binnen met je knecht.... - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van britta - WaarBenJij.nu

Sinterklaasje kom maar binnen met je knecht....

Blijf op de hoogte en volg

09 December 2013 | Cambodja, Phnom-Penh

Het is weer zover, tijd voor een nieuw verhaal!
Dit verhaal is niet voor kleine kindjes
of volwassenen die nog in Sinterklaas geloven. 
Ook al bestaat Sinterklaas echt (stop dan hier).

Wie denkt dat je in Verweggistan een Sinterklaas feest moet overslaan
heeft het mis. Sterker nog, je BENT hier het sinterklaasfeest.

Annemiek vertelde ons vorige week dat ze bij de internationale school nog een zwarte Piet zochten voor het sinterklaasfeest van Nederlandse expat kindjes. Nu is het al leuk om Sinterklaas te vieren en lekker pepernoten te kunnen eten, maar om zelf weer een keer Piet te zijn (laatste keer was op de middelbare school) is natuurlijk ook erg grappig en dan nog wel in Cambodja. 

Hoewel, pepernoten en blije kindergezichtjes heb je niet zomaar. 
Afgelopen zaterdag ging om 06:00 uur onze wekker en om 07:30 zat ik klaar voor het grote omtoverfeest. 

We rollen hier ook van de ene metamorfose in de andere, van koning en koningin naar zwarte piet en fotograaf (Gjalt deed de foto's). 

Met een flinke laag schmink, een prachtig pietenpak en zwarte kroeskrullen op mijn hoofd zag ik er uit als een echt pietje. 
Met vier pieten en een Sint stapten we in de koets die voor de deur klaarstond. 
Dit is where Cinderella meets Sinterklaas want het was een heuse Assepoester koets. 

En daar gingen we, vier (bij jullie wél verboden) zwarte pieten en de Sint. En dat was voor de Cambodjanen ook helemaal nieuw. Op straat werden we gefotografeerd met iPads en mobieltjes. 
We zwaaiden, lachten en zeiden hello tegen de gezichten die ons verbaasd en lachend aanstaarden. 

Daarna was het zover, we draaiden de oprit van de internationale school op en daar stonden ze, 50 lachende kindjes die allemaal met smart stonden te wachten. 

Sint mocht zitten op een grote stoel onder een boom en hij begon te vertellen. Er was een probleem, de kindjes in Phnom Penh waren allemaal stout geweest. De iSint (iPad met een rode hoes en groot gouden kruis erop) kon het laten zien. 
Allemaal stoute kindjes. 
Dus, kindjes in de zak en geen cadeau's. De hoofdpiet (bij jullie beter bekend als Britta) haastte zich om meer zakken te halen want op zoveel kindjes hadden de Sint en zijn pieten niet gerekend. 

Om de hoek hadden we Piet nummer 4 achtergelaten en met Piet nummer 4 rende ik terug waarbij Piet nummer 4 zei: "Sint, Sint er is een fout gemaakt. De overtiep-piet heeft alles verkeerd gedaan. Deze kindjes zijn allemaal heel lief geweest". En in haar hand had ze het echte boek van Sinterklaas. 

Goed als ik het voor mezelf geregeld had, mocht ik daarna met Sint mee in de verhaaltjes-vertel airco kamer terwijl de andere pieten buiten in de zon pietengym en zaklopen deden. 

Verantwoordelijk voor cadeau-uitdelerij (chocoladeletters) en pepernoot verstrekking lukte het me om mijn Pietenrol te vervullen. Twee keer genoot ik van een korte pauze met speculaaskoek. Één keer voor een rondje bij-schminken en één keer om mezelf te verstoppen voor een kindje dat traumatische ervaringen zou opdoen als zwarte Piet in de kamer zou zijn. 

Dat het Sinterklaasfeest niet voor iedereen even leuk is bleek toen er een fout in Sint's boek naar voren kwam. 
Één van de oudere meisjes (die wel weten waar al die dure cadeaus vandaan komen) bleek volgens het grote boek van de Sint erg goed voor haar katje te zorgen. Alleen..... de kat was inmiddels overleden... kindje in tranen en Sint en Piet waren stom!
Ondanks het kleine drama was het toch nog een mooi feest!

Na het grote feest kregen we als bedankje een flesje rode wijn en een heerlijk stuk (groot stuk) speculaaskoek als bedankje.
Mijn eigen stuk (delen met Gjalt) speculaaskoek!

Daarna was het douchen en boenen geblazen. Vervolgens stapte ik op mijn fiets in de zon om mijn blanke kleurtje om te toveren in wat ook nog maar iets lijkt op het kleurtje dat ik ervoor nog had......... 

  • 09 December 2013 - 18:39

    Aaltsje:

    He hoi,

    Jullie hebben het steeds over foto's, maar volgens mij mis ik de link?
    Ben benieuwd waar ik ze kan zien.
    Anders hoor ik het binnenkort vast van Madelief en Hieke ;-)

  • 09 December 2013 - 19:00

    Mei:

    Hallo daar,

    Weer een leuk verhaal.
    Ik had het graag willen zien, jullie in de koets.
    Ook ik ben zeer benieuwd naar foto's van zwarte piet.

  • 11 December 2013 - 21:50

    Lija:

    Goed gedaan Pietje!

  • 20 December 2013 - 11:47

    Annemarie:

    Klinkt echt super leuk! En idd jammer dat jullie niet van de overleden kat wisten. Maar dat hebben sinterklaas en zijn pieten toch wel weer opgelost neem ik aan....?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 181
Totaal aantal bezoekers 29589

Voorgaande reizen:

25 Juli 2005 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: