What you do today can improve all your tomorrows! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van britta - WaarBenJij.nu What you do today can improve all your tomorrows! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van britta - WaarBenJij.nu

What you do today can improve all your tomorrows!

Blijf op de hoogte en volg

17 December 2013 | Cambodja, Phnom-Penh


Na het verhaal van gisteren vind ik dat er wel snel een leuker verhaaltje achter aan kan.
Daarom bij deze een beschrijving van ons dagelijkse leven hier in Phnom Penh.

Elke ochtend staan we in alle rust op.
Vervolgens haalt één van ons beide vier halve stokbroodjes bij het winkeltje om de hoek.
Twee voor het ontbijt en twee voor de lunch.

In december beginnen de lessen pas om 13:00 uur, dus hebben we de ochtend voor onszelf.
Meestal gebruik ik die om mijn lessen voor te bereiden en doet Gjalt wat dingetjes voor zichzelf.

Als ik mijn lessen de avond ervoor al voorbereid heb dan gaan we even naar de winkel of we doen iets anders in de stad.
Vaak zijn er nog wel van die dingetjes op een to do lijstje (ja, ook hier zijn to do lijstjes).
Zo staat er vandaag op het programma om twee pannen te kopen.
We zijn afgelopen weekend net verhuisd maar nu hebben we bijna geen pannen.
Gisteren gingen we handdoeken kopen en soms willen we ook gewoon even over de Russian market struinen.

Ook de bioscoop blijkt goed voor vermaak. Vooral omdat het zo goedkoop is.
Voor de Hunger games betaalden we 4 dollar per persoon en voor Walt Disney's Frozen 5 dollar omdat deze in 3D is.
Nu zoekt Gjalt nog een slachtoffer die met hem naar The Hobbit wil
en zijn we van plan om volgende week ook even Captain Phillips met Tom Hanks in één van de vier bioscopen te gaan kijken.
Misschien zijn er ook wel meer maar we hebben er in ieder geval al vier ontdekt.

Af en toe brengen we ook een bezoekje aan de Phnom Penh Sports club en dan vooral aan het zwembad.
Even lekker relaxen. We hebben er ook een keer een French Fried besteld zoals op de kaart vermeld stond maar we kregen alleen een bordje franse frietjes en geen heerlijk gefrituurde fransman waar we nu net zo'n zin in hadden.

Daarnaast zijn we dit weekend net verhuisd. Nu Frida en Wilco terug zijn van vakantie was het weer tijd voor een verhuizing.
We wonen nu iets verderop in de straat in een appartementencomplex.
Drie hoog en het lijkt allemaal nog niet zo oud.
Daarnaast hebben we twee slaapkamers maar geen logé's, dus als iemand nog op vakantie wil, we zitten er nog een maand!
Gjalt is erg blij met de Gym op het dakterras, ik ben blij dat je er kan zitten om een boekje te lezen als hij zich kapot zweet.

Uiteraard wordt er ook nog les gegeven.
In november was dat van 09:30 - 11:30 en van 13:00 tot 15:00 en in januari is dat ook weer het geval.
Nu, in december, is dat van 13:00 tot 17:00. Om de maand wisselt het rooster van middag naar ochtend
omdat het rooster van de gewone school van de kinderen elke maand veranderd.

Bij Colt geven we ze alleen Engelse les.
Voor rekenen en taal gaan ze naar een andere school waar leraren dit in hun eigen taal uit kunnen leggen.

Het lesgeven gaat een stuk beter nu.
Mijn studenten zijn nog steeds voorbeeldig en gaan soms aardig snel door de stof.
Mijn klas met kindertjes heeft een hele omslag gemaakt.
Nadat ik met de manager van onze school heb overlegd, besloten we dat één van mijn leerlingen wel een niveau hoger zou kunnen.
Dit was één van de leerlingen die de helft van de tijd niet zat op te letten maar wel alle opdrachten en toetsen goed wist te maken.
Misschien verveling want hij blijkt het in de andere klas ook heel goed te doen.

Nu is mijn klas een gewone klas.
Tuurlijk moet ik soms waarschuwen en zijn ze ook vervelend maar dat is wat kleine kinderen doen.
Ik hoef nu veel minder vaak te waarschuwen.
Ik had twee jongens die elkaar een beetje aanstaken in hun onoplettende gedrag
en nu ze uit elkaar zijn lijken ze beide een stuk rustiger te zijn.

Verder maak ik eens in de twee weken een toets voor ze om te kijken of ze wel echt naar deze juf hebben geluisterd.
De resultaten lopen uiteen.

Het verbaasd me hoe ik met vier uur lesgeven en ongeveer twee uur voorbereiden nog geen tijd voor verveling heb gehad.
Het relaxte leven hier heeft voor ons ook genoeg verzonnen om de dag door te komen.

Nu zijn we net weer thuis van een middagje lesgeven.
Gjalt gaat vanaf volgende week ook twee weken voor de klas staan.
Met kerst en nieuwjaar voor de deur zijn er weinig vrijwilligers te vinden
dus neemt Gjalt voor twee weken een klasje over.
Deze week loopt hij drie dagen mee om de kunst af te kijken van zijn Deense voorganger.

Nu gaan we nog even boodschappen doen bij de supermarkt (die aardig westers is) en daarna is het eet en uit-buiktijd!

Oh ja, heeft iemand nog tips voor reizigers die weer veel te veel spullen van huis hebben meegenomen
en hier ook de hele boel willen leeg kopen?

  • 17 December 2013 - 17:32

    Kirsten:

    Wat een bijzondere, mooie, interessante, indrukwekkende verhalen schrijven jullie!
    Erg leuk om te lezen!
    En wat de spullen betreft... ik heb toen ik op reis was een keer een pakketje met souvenirs naar huis gestuurd en later nog een keer een pakketje met spullen die ik toch niet (meer) gebruikte.
    Het heeft even tijd nodig, maar alles is goed en heel aangekomen.

    Veel plezier nog!!!

  • 17 December 2013 - 22:31

    Mei:

    Is ook wel lekker voor jullie.
    's Morgens wat rustig aan doen met de warmte.
    Weer een heel leuk verhaaltje.
    Laat alles wat je kwijt kunt maar voor die kinderen.
    En een pakje naar huis is ook een idee.
    Groetjes voor jullie van mij.

  • 20 December 2013 - 13:30

    Annemarie:

    Klinkt prima hoe jullie daar de dag/week/maand doorkomen. Ik zou alles wat je koopt naar huis sturen denkiik. Is best leuk als je al even thuis bent en je krijgt nog een pakket vanuit verweggistan. En n pakket versturen vanuit Cambodja zal, net als het leven daar, ook wel niets kosten :)

  • 29 December 2013 - 14:11

    Lija:

    Wat doe je het goed, juf Britta!!! Je bent een geboren lerares :) Heel leuk ook dat Gjalt voor de klas gaat staan, zal hem vast ook goed af gaan. Beide veel plezier!

  • 29 December 2013 - 14:13

    Lija:

    Oh, vanuit Zuid-Amerika iets naar huis sturen heeft me klauwen met geld gekost, maar dat had toen iets te maken met overstromingen of een andere natuurramp dacht ik
    Vanuit Azie zal het vast stukken goedkoper zijn. Weer iets op je to-do-list: tripje naar het postkantoor voor info ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 178
Totaal aantal bezoekers 29599

Voorgaande reizen:

25 Juli 2005 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: